Een voetkramp in bed, terwijl je lekker op de bank zit of juist wanneer je intensief aan het sporten bent: waarschijnlijk heb je het wel eens meegemaakt. Maar hoe ontstaan voetkrampen eigenlijk? Kun je dit probleem oplossen? En wat nou als je aanhoudende krampen in je voet hebt? In dit artikel lees je wat te doen tegen kramp in de voet of kramp in de tenen. Zo weet je de volgende keer hoe je moet handelen tijdens voetkramp! 
Terug naar het begin

Kramp in je voeten of kramp in je tenen: dit moet je weten

Wie wel eens voetkramp en teenkramp heeft meegemaakt, weet dat dit behoorlijk vervelend en soms zelfs pijnlijk kan zijn. Maar wat gebeurt er eigenlijk tijdens kramp? Tijdens kramp trekken alle vezels van een spier gelijktijdig samen. Dit geeft een gek gevoel, want normaal gesproken is een deel van de vezels maar actief, terwijl een ander deel rust. Voetkramp kan op verschillende plekken van je voet ontstaan. Misschien heb je wel eens kramp aan de onderkant van je voet gehad of kramp aan de zijkant van je voet. Het kan ook voorkomen dat je geen kramp in je voet, maar kramp in je tenen krijgt. Dit geeft hetzelfde vervelende gevoel, maar dan op een andere plek. Gelukkig houdt voetkramp normaal gesproken niet zo lang aan. Binnen een paar minuten trekt het weer weg!
kramp in tenen
Terug naar het begin

Oorzaken van kramp in je voet of tenen

Voor je idee kan het misschien spontaan ontstaan, maar kramp in de voet heeft wel degelijk een oorzaak. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van kramp in de voet. Heb je juist last van kramp in je tenen? De oorzaken zijn vrijwel hetzelfde. 

Overbelasting van de spieren 

Een kramp kan het teken zijn dat een spier moe is. Ga maar eens na: heb je wel eens voetkramp ervaren na het sporten? Dan kan een overbelaste spier zomaar de reden zijn!

Geen goede bloedcirculatie

Dit klinkt misschien ernstig, maar in praktijk valt dat gelukkig wel mee. Je bloedcirculatie werkt namelijk al minder goed op het moment dat je te kleine schoenen of smalle hakken draagt. Je voeten worden dan afgekneld, waardoor het bloed minder goed rond kan gaan. Dit werkt kramp in je voeten of kramp in je tenen in de hand. Lange tijd in dezelfde houding zitten is ook nadelig voor de bloedcirculatie. Werk je bijvoorbeeld gedurende de dag achter een bureau, dan is het verstandig om tijdens even op te staan en een rondje te lopen. Dit komt de bloedcirculatie ten goede. 

Voeding

Wist je dat sommige vitaminen en mineralen goed zijn om krampen te voorkomen? Zo zijn vitamine D, E en B belangrijk. Ook minderalen zoals zink, magnesium en kalium doen goed werk als het gaat om het beperken van voetkramp en teenkramp. Een andere oorzaak van kramp in de voeten is te weinig vocht. Zorg daarom dat je genoeg water drinkt. 

De overgang

Hormonale veranderingen kunnen ook een oorzaak zijn van kramp in de voet. Zo komt kramp in de voet tijdens de overgang vaak voor. Dit geldt trouwens ook voor kramp in de tenen tijdens de overgang. Voetkramp wordt ook in verband gebracht met andere hormonale schommelingen, bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap. Het is dus niet gek als je dit ervaart.

Leeftijd 

Ook leeftijd kan een oorzaak zijn van kramp in de tenen of in de voet. Wanneer je ouder wordt, wordt je spiermassa minder en gaat de kwaliteit van de zenuwen ook achteruit. Hierdoor kunnen voetkrampen gemakkelijker ontstaan. 

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken van kramp in je voet. Heb je echt veel last van kramp in je tenen of voet? Ga dan voor de zekerheid even naar de huisarts. Zo krijg je persoonlijk advies en weet je snel meer over de oorzaken van jouw voetkrampen.

 
Terug naar het begin

Kramp in tenen en voet oplossen

Kramp is geen fijn gevoel, dus het is logisch dat je hier snel vanaf wilt. Maar wat te doen tegen kramp in de voet? We delen een paar tips! Op het moment dat je last hebt van een voetkramp, kun je beter juist wel gewicht op de voet zetten waar je kramp hebt. Door te rekken bevorder je de bloedcirculatie, en dit helpt om de kramp in je voet op te lossen. Wat ook gunstig kan zijn, is een voetmassage. Ook dit is goed voor de doorbloeding. Als laatste is het een idee om een warm voetenbad te nemen om zo de kramp in je tenen weg te halen. Je geeft je spieren de kans om te ontspannen, en zo kan de voetkramp afnemen.  

Daarnaast kun je ook dingen doen om voetkramp te voorkomen. Let er bijvoorbeeld op dat je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt en genoeg water drinkt. Wat ook kan helpen, is dat je voor en na het sporten je spieren goed laat herstellen. Dit kan kramp in de voeten na het sporten beperken. 

Kramp in voet oplossen
Terug naar het begin

Aanhoudende kramp in je voet? Probeer dit dan eens!

Dat je af en toe kramp in je voet ervaart, is zeker niet ernstig. Vaak trekt dit redelijk snel weer weg en houd je er geen schade aan over. Heb je wel erg vaak kramp in je voet? Of is er sprake van blijvende kramp in je voet? Dan is het misschien toch verstandig om even langs de huisarts te gaan. Krampen in je voet of krampen in je tenen kunnen namelijk erg vervelend zijn, zeker als het gaat om aanhoudende kramp in de voet. Vraag in dat geval vooral even advies aan een deskundige!
Terug naar het begin

Let op: de tips en het advies op deze website werden zorgvuldig samengesteld, maar kunnen geenszins worden opgevat ter vervanging van medisch advies en medische behandeling. Als je een gezondheidsprobleem hebt of vermoedt, raadpleeg dan een arts en volg medisch advies, ongeacht wat je op deze website hebt geleerd. Lees en volg steeds de instructies voor onze producten. Stuur voor meer informatie een e-mail naar info.hansaplast@beiersdorf.com.