Door regelmatig te sporten, train je je spieren. Zo worden je spieren groter en sterker. Beweging is dus goed voor je spieren, maar wist je dat rust nemen minstens zo belangrijk is? In deze blog lees je het belang van spierherstel na het sporten, hoe het precies werkt en wat je kunt doen om spierherstel te bevorderen. Kortom: alles wat je moet weten over spierherstel na het sporten.
Terug naar het begin

Waarom is spierherstel na het sporten belangrijk?

Als je fitter of gespierder wilt worden, kan het verleidelijk zijn om intensief te gaan trainen. Toch is de groei van je spieren niet alleen afhankelijk van je workout. De periode na je training is ook heel belangrijk. De spieren groeien namelijk niet tijdens het sporten zelf, maar juist daarna.

Daarnaast is het ook goed voor je spieren om te herstellen na het sporten. Iedere keer dat je traint, worden de spieren namelijk wat aangetast om vervolgens weer te helen. Je lichaam maakt net wat meer spierweefsel aan, waardoor je spieren sterker herstellen. Op deze manier groeien de spieren. Om dit proces van spierherstel goed z’n werk te laten doen, is het wel belangrijk om de spieren voldoende rust te geven na het sporten. Doe je dit niet, dan raken je spieren overbelast en kunnen er blessures optreden. Dit wil je natuurlijk voorkomen!

Spierherstel bevorderen Hansaplast
Terug naar het begin

Spierherstel bevorderen doe je zo

Spierherstel na het sporten is dus van groot belang. Gelukkig zijn er manieren om spierherstel te bevorderen…

  1. Sluit je training goed af
    Is een cooling down al een vast onderdeel van je training? We raden het wel aan, want hiermee kun je het spierherstel versnellen. Door de intensiteit aan het einde van de sportsessie af te bouwen, vermindert het melkzuur in je spieren. Zo kunnen de spieren sneller herstellen na het sporten. Wat ook helpt, is stretchen. Door te stretchen vermindert de stijfheid in je spieren. Het gevolg? Snel spierherstel! Probeer het maar eens.
  2. Genoeg drinken
    Tijdens het sporten verlies je veel vocht, dus het is belangrijk om dit weer aan te vullen. Wanneer je genoeg vocht in je lichaam hebt, worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Dit is voordelig voor het spierherstel. Op deze manier zorgt genoeg drinken ervoor dat je sneller herstelt na het sporten.
  3. Voeding
    Ook voeding speelt een rol in het versnellen van het spierherstel. Zo zijn eiwitten een goed ingrediënt om spierherstel te bevorderen. Het tijdstip waarop je eet heeft ook effect op het spierherstel na het sporten. Kort na een training neemt het lichaam voedingsstoffen efficiënt op. Ideaal voor snel spierherstel.
  4. Voldoende slaap
    Spierherstel bevorderen kan ook door op tijd naar bed te gaan. Slaap is belangrijk voor het hele lichaam, ook voor het spierherstel!
  5. Een massage
    Een massage is een goed middel om het spierherstel te versnellen. De doorbloeding in de spieren wordt verbeterd, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Op deze manier draagt een massage bij aan snel spierherstel.
  6. Handige hulpmiddelen
    Er zijn ook handige producten die spierherstel bevorderen, zo helpen Hansaplast Cooling Gel en Cold Spray om je spieren te verfrissen en te ontspannen na het sporten. Zo kan het herstel van je spieren meteen beginnen. Warmte kan ook helpen om de spieren snel te herstellen. Door de warmte wordt de doorbloeding gestimuleerd, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en het herstelproces sneller begint.
Terug naar het begin

Spierherstel na het hardlopen

Net zoals bij andere sporten is spierherstel na het hardlopen belangrijk. Veel van de bovenstaande tips gelden ook voor hardlopers, maar daarnaast er zijn ook specifieke tips voor herstel na het hardlopen. Draag bijvoorbeeld compressiekousen om spierherstel na het hardlopen te bevorderen. Compressiekousen stimuleren de bloedsomloop en zo worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Het resultaat: sneller spierherstel!
Spierherstel na sporten - Hansaplast
Terug naar het begin

Spieren herstellen slecht na het sporten: wat nu?

Wat als je spieren slecht herstellen na het sporten? Probeer de eerder genoemde adviezen dan eens uit. Misschien hebben jouw spieren baat bij meer vocht of specifieke voeding. Daarbij is rust heel erg belangrijk, vooral als je spieren langzaam herstellen na het sporten. Vraag je te veel van je spieren, kun je ze overbelasten. Wanneer je veel last hebt van het feit dat je spieren langzaam herstellen, kun je ook medisch advies vragen aan je huisarts of fysiotherapeut. Wellicht is er een bepaalde reden waarom je spieren zich slecht herstellen na het sporten. Met medisch advies kun je dit misschien verhelpen.
Terug naar het begin

Let op: de tips en het advies op deze website werden zorgvuldig samengesteld, maar kunnen geenszins worden opgevat ter vervanging van medisch advies en medische behandeling. Als je een gezondheidsprobleem hebt of vermoedt, raadpleeg dan een arts en volg medisch advies, ongeacht wat je op deze website hebt geleerd. Lees en volg steeds de instructies voor onze producten. Stuur voor meer informatie een e-mail naar info.hansaplast@beiersdorf.com.