OVER LAGE RUGPIJN

Pijn in de onderrug kan plotseling opkomen. In de meeste gevallen omdat uw rug ongetraind is en uw bewegingen ongeoefend zijn. Voor vrijwel alle bewegingen die u maakt gebruikt u uw onderrug. Met enkele verkeerde bewegingen kan dit al lage rugpijn veroorzaken. Pijn in de onderrug verzachten en voorkomen is daarom erg belangrijk!

De meeste pijn in de onderrug is onschuldig en verdwijnt vanzelf weer

Pijn, spanning of stijfheid in de onderrug is iets waar de meesten van ons wel eens last van hebben, maar deze verdwijnt doorgaans na een paar dagen.
Bij rugpijn is het belangrijk om te weten:
De ruggengraat is zelfs een van de sterkste delen van ons lichaam. Slechts een paar gevallen zijn ernstig, de zogeheten 'alarmerende gevallen'. Dus zelfs als u pijn in de onderrug of last van onderrug heeft en minder beweeglijk bent wanneer u buigt of dingen optilt, is de meest voorkomende oorzaak van deze overbelasting het gebruik van uw rugspieren bij activiteiten waar u niet aan gewend bent, zoals zware voorwerpen tillen of werken in de tuin. U kunt zeurende pijn in de onderrug ervaren, spierpijn of gewrichtspijn.
Pijn in de onderrug
Pijn in de onderrug kan veel oorzaken hebben, maar de meeste daarvan kunnen worden voorkomen.
Terug naar het begin

PIJN IN DE ONDERRUG VERBETEREN EN HERSTELLEN

Hoe versnelt u het herstel: hoewel de pijn hevig kan zijn, duurt die maar kort als u geluk heeft. Probeer om de rugpijn te verlichten enkele eenvoudige maatregelen die u weer op de been kunnen helpen:

Opwarmen: als er geen zwelling is en u denkt dat de pijn een mechanische oorzaak heeft, kunt u warmte toepassen. Warmte helpt bij het verlichten van spierspanning en werkt goed in het geval van verharde spieren of spieren die vast zitten. Probeer bijvoorbeeld gebruik te maken van een kruik. Het kan veel verlichting bieden om met een kruik te slapen.


Koelen met een cold pack: (ijs is een natuurlijke pijnverlichter en werkt in het geval van zwelling of builen). Leg dit op de zere plek. Een cold spray kan ook verlichting bieden voor uw zeurende onderrug. Als u het idee heeft dat dit helpt, past u het maximaal tien minuten per uur toe. Ga naar de dokter als u een ontsteking vermoedt.


Geneesmiddelen: Deze middelen kunnen de pijn, zwelling en irritatie in de zere onderrug verminderen zonder een arts te raadplegen. Ga naar de dokter als de zere onderrug verzorgen niet lukt en de symptomen niet verbeteren.


Raadpleeg uw arts over wat u het beste kunt doen en of u rust of activiteit nodig heeft. Aanbevolen wordt om zo snel mogelijk uw normale activiteiten te hervatten, omdat beweging uw spieren helpt te ontspannen en sterk te blijven.

Cold Spray - Hansaplast
Een verwarmende patch kan stijfheid in de onderrug helpen verlichten
Terug naar het begin

LAGE RUGPIJN: PREVENTIE

Als u eenmaal pijn in uw onderrug heeft gehad, kan de pijn terugkeren als u niet proactief bent. Maar u kunt veel doen om uw rug op de lange termijn te versterken.
Om verdere problemen te voorkomen:
  • Beweeg regelmatig en houd uw rug- en buikspieren sterk.
  • Zorg dat u van zithouding verandert en probeer veel rond te lopen als u zittend werk doet.
  • Kijk of psychische factoren de oorzaak van uw rugpijn kunnen zijn en leer om te gaan met stress.
Pijn in onderrug verzachten met lichaamsbeweging
Regelmatige lichaamsbeweging is belangrijk omdat dat uw rug- en buikspieren sterk houdt
Terug naar het begin

Tips om overbelasting van de rug te voorkomen

  1. Als u pijn in de onderrug ondervindt bij taken waar u niet aan gewend bent (zoals tillen of tuinieren), probeer dan uw lichaam en rug te trainen.
  2. Beweeg regelmatig. Een inactieve levensstijl draagt bij aan pijn in de onderrug.
  3. Als u lang aan uw bureau of achter het stuur moet zitten, probeer de tijd dan onder te verdelen door veel te bewegen of neem een pauze om wat rekoefeningen te doen.

DESKUNDIGE TIP

“Zelfs bij hevige pijn in de onderrug is het belangrijk dat u zo snel mogelijk uw normale activiteiten hervat. Probeer zo snel mogelijk uw normale activiteiten te hervatten. Dat is niet schadelijk!’

Warmte helpt stijve spieren en gewrichten te ontspannen. Daarnaast kan een coldpack ook helpen door de pijn van een geïrriteerd lichaamsdeel te verminderen. Lees meer over Directe Hulp bij Sport en Activiteiten.

 

Expert op het gebied van pijn in onderrug
Dr. Gerd Müller, deskundige en orthopedisch specialist

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: over het algemeen is lichaamsbeweging de beste manier om de spieren in de onderrug sterker te maken. Misschien wilt u ook yoga en pilates proberen, omdat dat helpt de spieren rond de onderkant van uw ruggengraat te verstevigen.


Houd er rekening mee dat geen van de bovenstaande tips of aanbevelingen een vervanging zijn voor medisch advies. Belangrijk: raadpleeg een zorgprofessional in het geval van een blessure of als u overbelasting van gewrichten of een medische aandoening zoals een fractuur vermoedt. U moet een arts raadplegen in acute gevallen wanneer de aandoening gepaard gaat met roodheid, zwelling of hyperthermie van gewrichten, voortdurende last van gewrichten of ernstige pijn en/of gepaard gaan met neurologische symptomen (bijvoorbeeld een verdoofd gevoel, tintelingen of als de pijn uitstraalt naar het been/de benen).


Voor meer informatie over Hansaplast producten kunt u per e-mail (info.hansaplast@beiersdorf.com) contact met ons opnemen. Lees de gebruiksaanwijzing in de verpakkingen van onze producten altijd zorgvuldig door.

Terug naar het begin

Let op: de tips en het advies op deze website werden zorgvuldig samengesteld, maar kunnen geenszins worden opgevat ter vervanging van medisch advies en medische behandeling. Als je een gezondheidsprobleem hebt of vermoedt, raadpleeg dan een arts en volg medisch advies, ongeacht wat je op deze website hebt geleerd. Lees en volg steeds de instructies voor onze producten. Stuur voor meer informatie een e-mail naar info.hansaplast@beiersdorf.com.