Zwakke enkels, een enkelblessure of uit voorzorg: er zijn genoeg redenen om je enkels wat extra ondersteuning te bieden tijdens het sporten. Maar hoe doe je dat? Je hebt verschillende opties. Je kunt je enkel eenvoudig intapen met sporttape óf je gebruikt een speciale enkelbandage. Beide keuzes bieden jouw gewrichten support op een andere manier.

Voordelen van een enkel intapen

Wanneer is het verstandig om je enkel in te tapen? In het geval van enkelinstabiliteit. Dat treedt bijvoorbeeld op wanneer je door je enkel gaat. Dit gebeurt vaak tijdens een misstap: je voet klapt dan plotseling om, waardoor je enkelband verrekt of (in)scheurt. Het resultaat is vaak een pijnlijke, verstuikte of verzwikte enkel. Het is verstandig om rust te nemen, zodat je enkelband weer kan helen. Als je toch graag wilt sporten, dan is je enkel tapen dé uitkomst.

Door je verstuikte of verzwikte enkel in te tapen, zet je jouw gewrichten vast. Je maakt ze stabieler, waardoor de kans kleiner is dat je nog een keer door je enkel gaat. Sporttape biedt een goede ondersteuning en helpt een enkelblessure te voorkomen. Hoe dit precies gebeurt, lees je in ons artikel over de betrouwbaarheid en support van tapes.

Terug naar het begin

Hoe moet je een enkel intapen?

Je fysiotherapeut weet precies hoe jij je gewrichten het best kunt verzorgen. Wil je zelf aan de slag? Ook dat kan. Wij leggen je stap voor stap uit hoe je jouw enkel kunt intapen. Wat je nodig hebt? Sporttape voor je enkel en een schaar om losse stukken tape af te knippen. Zó ga je te werk:

Een schone huid

Zorg ervoor dat je huid droog, schoon en het liefst haarvrij is. Zo hecht de tape het beste.

Binnenkant

Pak een stuk tape van ongeveer 30-40 centimeter. Haal het onder je hak door, zodat er evenveel tape aan de binnen- als buitenkant van je voet beschikbaar is. Aan de binnenkant plak je de tape recht omhoog vast aan je enkel.

Buitenkant

Het stuk tape aan de buitenkant haal je diagonaal over de bovenkant van je voet heen. Daarna plak je ook dit stuk vast aan de binnenkant van je enkel.

Herhaling

Herhaal stap 1 tot en met 3, maar dan andersom. Dat wil zeggen: begin aan de buitenkant van je voet en plak het stuk tape recht omhoog over je enkel. Het stuk aan de binnenkant haal je weer diagonaal over de bovenkant van je voet heen. Daarna plak je het ook op de buitenkant van je enkel.

Omhoog

Pak nog een stuk tape van ongeveer 30-40 cm. Haal het stuk weer onder je hak door. Dit keer plak je beide kanten van de tape schuin omhoog over je scheenbeen. Zo vormen de twee stukken een kruis en staan je gewrichten ‘vast’.

Het is raadzaam om de eerste keer jouw enkel te laten tapen door een medisch professional. Let hier goed op hoe hij of zij dit doet. Daarna kun je, door middel van bovenstaand stappenplan, ook zelf aan de slag. Hopelijk kun je zo snel weer jouw favoriete sport beoefenen.

Terug naar het begin

Wanneer kies je voor een enkelbrace?

Naast tape kun je ook voor een enkelbrace of een enkelbandage kiezen. Een brace voor je enkel is duurzamer en makkelijker in gebruik dan enkeltape. Je koopt dit gewoon bij de drogist of bestelt er eenvoudig eentje online. Heb je al een enkelbrace in huis? Dan kun je hem zo om je enkels heen schuiven en gaan sporten.

Terug naar het begin

Verschillen tussen enkeltape en enkelbandage

Twijfel je tussen enkeltape of een enkelbandage? Dan is het handig om de twee eens tegen elkaar uit te zetten. Het tapen van je enkels biedt vaak net wat meer support, omdat tape aan het begin strakker zit. Na een paar uur gaat de tape echter langzaam wat losser zitten. Dan is de enkelbrace weer een betere optie – als die wat verslapt, kun je hem eenvoudig weer straktrekken. Wel kan het lastig zijn om een enkelbrace in de juiste pasvorm te vinden – dan is tape weer praktischer. Kun je maar geen keuze maken? Raadpleeg dan altijd een fysiotherapeut of sportarts, zij kunnen jou het beste adviseren.

Terug naar het begin

Heb je specifieke vragen over het tapen van je enkels, een enkelbrace of iets soortgelijks (bijvoorbeeld een kniebrace)? Raadpleeg dan altijd je huisarts of een medisch specialist. Zij kunnen je verder helpen en persoonlijke adviezen geven.

Let op: de tips en het advies op deze website werden zorgvuldig samengesteld, maar kunnen geenszins worden opgevat ter vervanging van medisch advies en medische behandeling. Als je een gezondheidsprobleem hebt of vermoedt, raadpleeg dan een arts en volg medisch advies, ongeacht wat je op deze website hebt geleerd. Lees en volg steeds de instructies voor onze producten. Stuur voor meer informatie een e-mail naar info.hansaplast@beiersdorf.com.